woensdag 15 september 2010

Peugeot RCZ 1.6 - leuke verrassing




Voor het eerst gepresenteerd in 2007 als conceptcar, is de RCZ werkelijkheid geworden.
Eindelijk een constructeur die een conceptcar echt gaat bouwen zonder er een belachelijk prijskaartje aan te hangen.
Peugeot koos ervoor om een welbekende Audi TT het leven wat moeilijker te maken.
De RCZ wordt in Oostenrijk gebouwd, namelijk bij Magna Steyr, ook gekend om de nieuwste Aston Martin te bouwen.

Ons testauto bevat een 1.6 benzine motor van 200pk, 19duims velgen en een mooie verschijning met een carbon dak.

Design

Rondingen, dit had de TT ook in '99. Nu is deze wat scherper geworden, maar ook veel duurder.
Vanaf 27.000euro kan men een RCZ hebben, en dit met een gebombeerd dak, een leuke uitstraling en een hoop high-tec opties die bij Audi mij een oog zouden kosten. Het contrast met die aluminium bogen is ook heel interessant, enkel de positionering van de dubbele gechroomde uitlaat had wat sympathieker kunnen zijn.

Interieur

Deze auto heeft veel, veel is dan ook standaard. Voor enkele euro's meer krijg je nog een mooi lederen interieur met navigatie, goed ingebouwd parkeersensoren, maar toch zijn de sd-slotjes, boordcomputer in kleur, elektrische spiegels, verwarmbare zetels enz. inbegrepen. Ga maar eens na wat dat bij de Duitsers kost...



Rij-gedrag

Waar de Audi meer bekend is voor onderstuur, had ik het gevoel dat de RCZ heel neutraal was. Hoewel men op harde 19 duimers zit, is de Peugeot goed afgeveerd. Aan hoge snelheid blijft de coupe een goede baanligging hebben en de door bmw gebouwde motor levert leuke acceleraties. Niet direct vanuit stilstand, maar dankzij de turbo's is de "range" 80-160 best wel interessant. Natuurlijk zijn 5- en 6de versnelling vooral gemaakt om een dikke 6l/100km te verbruiken en een co2 te halen van 159g. Wel kan je wat plezier beleven in deze RCZ in 2-3-4 met een rode zone rond de 7000toeren/min .

Besluit

Om een zo objectief besluit te maken, zou ik toch enkele minpuntjes moeten geven.

De plakkerige koppelingspedaal is best wel ambetant, deze geeft een gevoel dat ze aan je schoenzool blijft kleven en geen harde feeling heeft. Het schakelen met een niet super-directe versnellingsbak levert geen sport gevoel, die men graag had verwacht van de coupe.
Ook zou ik aanraden om de sportpack te nemen, deze bevat een kleiner stuur die geen plastieken inzetjes heeft onder je duimen, deze zijn namelijk best onaangenaam. In deze pack zit ook een "sound system", een extra klep op de uitlaat die een mooie noot moet geven aan de RCZ, want standaard blijft die redelijk stil.

Een leuke verassing bij Peugeot en een goede alternatief aan de Duitse duurdere TT, alleen bestaat er geen DSG-versnellingsbak bij Peugeot en blijft het merk meer plakken met een bestelbus-imago. Voor een betaalbare coupe, om met uw 2 kleine kindjes op weekend te gaan zit je zeker goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten